La
Llet, aliment
a suprimir
|
|
|
Begudes d’amentlles i avellanes |
Els efectes negatius de la llet
Des de la dietètica naturista es
proposa eliminar el consum de llet de vaca, reduir el consum de làctics i alternar en la nostra
dieta les diferents begudes vegetals i substituts làctics segons les nostres
necessitats. La principal motivació d’això és sovint la intolerància que produeix la lactosa a partir de certa edat. Segons estudis realitzats als
EEUU per l’Escola de medicina de Johns Hopkins, la lactasa,
enzim que degrada (digereix) la llet, perd la seva activitat a l’intestí prim
entre l’edat d’un any i mig i quatre anys podent ser aquesta intolerància la
causa d’al·lèrgia, problemes cutanis, digestius, immunitaris, etc. Però a més a més, els làctics són una mala
font de calci per l’organisme humà. El doctor
americà William Ellis, afirma que després
de realitzar més de 25000 anàlisis de sang, va
trobar que els nivells més baixos de calci corresponien a persones amb el
costum de prendre tres, quatre o cinc gots de llet al dia. Un extens estudi epidemiològic
realitzat a la Xina Popular i Taiwan sobre varis centenars de factors
alimentaris, psicològics i socials, demostren, entre altres coses, el paper desmineralitzant
de la
llet animal en l’adult humà. Quan els xinesos (no consumidors de
làctics) introdueixen la llet en les seves dietes, es produeix un augment de l’osteoporosi. Aquest fet sembla paradoxal, donat que els xinesos que
beuen llet consumeixen quatre vegades
més calci que els xinesos que no la ingereixen.
Aquests resultats no
ens haurien de sorprendre, ja que és ben conegut que l’osteoporosi és una disfunció dels
països occidentalitzats, que són precisament forts consumidors de productes
làctics (que suposadament prevenen la degeneració òssia per l’aportació de
calci). Segons l’equip de Hsiu i Funk (Universitats de Taipei i Los Ángeles), l’osteoporosi augmenta de forma espectacular en aquelles persones que sense haver pres mai llet animal, comencen a prendre-la. Aquesta pèrdua de calci pot ser deguda a l’acidesa transitòria produïda per l’excés de proteïnes dels làctics.
Diverses
experiències pròpies i d’altres professionals dedicats a la medicina natural,
apunten que la incidència de malalties asmàtiques en grans bevedors de llet i consumidors de làctics és
més elevada. Aquestes experiències han demostrat que al suprimir completament
els làctics, han disminuït ràpidament el consum de cortisones i en la majoria
de casos s’ha aconseguit deixar de prendre donat que els atacs asmàtics han
anat desapareixent. A més, el calci és generalment millor
assimilat i utilitzat pel cos quan és ingerit en una relació aproximada 2:1
respecte al fòsfor, i els làctics tenen continguts relativament alts de
fòsfor en relació al calci. Si realment ens preocupa tenir un aportació òptima de calci en la nostra dieta, el que hauríem de fer és prestar més atenció als productes que alteren el metabolisme del calci en lloc de prendre més làctics.
Falses creences sobre la llet
En realitat,
podem alimentar-nos perfectament, sense tenir carències de cap tipus,
prescindint dels làctics. Sovint ens trobem però, amb la “necessitat”
de substituir els làctics per altres aliments. Aquesta suposada necessitat
respon principalment a tres raons:
v
la creença que té un alt valor nutritiu,
v
la preocupació pel calci,
v
i l’aferrament psicològic de l’alletament de la mare.
Efectivament la llet
animal aporta molts nutrients (més aviat en excés), però aquests no son adequats
per a l’alimentació humana, és clar que no són les mateixes les necessitats
d’un nadó humà i les d’un vedell, per exemple. Ara bé, la millor llet que pot
rebre un infant humà és la de la mare (mentre s’és lactant). Pel que fa al
calci, ens hauríem de preocupar més de les pèrdues que del subministrament i
incloure en la dieta una bona quantitat de verdures (col-i-flor, bròquil),
cereals (civada, ordi, blat), llavors (sèsam), fruits secs (ametlles,
avellanes), etc. Els “substituts” de la llet
Per aquelles persones que tenen la
necessitat de seguir prenent un líquid blanc de sabor dolç suau, hi
ha al mercat una àmplia varietat de “llets” vegetals. Podem obtenir
saboroses i nutritives "llets" d’arròs, civada, ametlles,
avellanes, sèsam i soja entre altres. Les venen preparades, però també es
poden fer a casa. De les dues maneres caldrà que ens assegurem que la matèria
primera sigui d’origen biològic i sigui el més integral possible. A més a més aquests sucs de vegetals es
poden utilitzar a la cuina com a condiment
per a elaborar els plats que normalment acostumàvem a fer amb llet. Un altre motiu per suprimir la llet animal és que actualment aquesta es troba plena d’antibiòtics, hormones i altres substàncies químiques afegides a l’aliment de l’animal (generalment vaques). Una altra
motivació molt habitual per prendre begudes vegetals i no llet animal, és la
major facilitat de digestió de les primeres. La major part de persones que passen de la
llet de vaca a la vegetal manifesten estar encantats ja que observen com es
desinflen i com les seves digestions ja no són tan lentes.
Els
casos d’estrenyiment, diarrea, colon irritable i al·lèrgies són alguns dels
que més es beneficien d’aquest canvi.
Una bona opció és barrejar aquestes begudes vegetals amb flocs de
civada, de blat o qualsevol altre cereal a l’esmorzar. Per a aquelles
persones que senten la necessitat de prendre el cafè amb llet (combinació
molt desaconsellable), hi ha l’opció de prendre
alguna de les begudes vegetals esmentades amb xicoira (Cichorium intybus
Tipus de llets vegetalsLes llets vegetals estan
de moda i amb raó. Les nostres feines són cada cop més sedentàries i
necessitem aliments que a demés d’aportar-nos nutrients ens facin sentir
millor. La sensació de no estar inflats o embotits seran uns dels primers
beneficis. A continuació,
apareixen en detall quines propietats té cadascuna i quina ens convé més.
Beguda de soja
La soja és una llegum especialment rica en proteïnes, per a ser exactes
conté el perfil complet dels vuit aminoàcids essencials. Entre els diferents
productes elaborats a base de soja trobem la seva llet , anomenada així
perquè es pot cuallar
i fer el tofu ("formatge") o iogurt de
soja. És la beguda vegetal amb major contingut en proteïnes, menys grassa i
per tant més baixa en calories. És rica en lecitina, substància que nodreix als nervis i ajuda a
disminuir el colesterol en sang. La seva única desavantatge és la menor
proporció de calci, la qual podem compensar consumint sèsam, vegetals de
fulla verda i làctics fermentats com el iogurt o el kèfir.
Beguda d’arròs
Te la característica
de ser refrescant i molt digestiva, ideal per a persones de digestions
lentes o estómac delicat. Aporta magnesi
i àcids grassos poliinsaturats que mantenen neta la circulació sanguínia de dipòsits
grassos, és hipotensora, antidiarrèica i depurativa ajudant a reduir els nivells d’àcid úric en sang. La beguda és la més
recomanable per a persones al·lèrgiques. En la seva elaboració només
s’utilitza oli de càrtam (Carthamus
tinctorius) para donar-li un sabor semblant a la llet de vaca i una mica de sal marina
com a conservant natural amb la qual cosa un cop oberta ha de guardar-se a la
nevera i consumir-se entre 5 i 7 dies. És la beguda vegetal més recomanable
durant els mesos d’estiu.
Beguda de civada
La civada és un cereal
de grans propietats nutritives d’entre les que destaca els seus àcids grassos essencials i el seu alt contingut en Vit. B1 (tiamina), ferro,
manganès i oligoelements. És de delicat sabor i
textura cremosa així que es sol utilitzar també per a espessir cremes, salses
i fins i tot fer maionesa, substituint l’ou per la llet de civada. És la
beguda vegetal més indicada per a
persones estressades, que pateixen insomni i
alteracions digestives d’origen nerviós, ajuda a asserenar-se gràcies
l’aportació de vitamines del complexe B i combat eficaçment
la retenció de líquids. També és recomanable
per a qui practica esports, excursionisme i persones de la tercera edat. Quan s’utiliza com
a llet cal agitar bé el cartó i a vegades diluir-la amb un mica d’aigua per a
fer-la més líquida.
Begudes d’amentlles i avellanes
Poden trobar-se tant
en pasta(per a diluir en aigua calenta) com en tretabrik
ja preparades per a consumir. Aquestes dues begudes al procedir de fruits
oleaginosos són molt més energètiques, aportant més calories i sucres de
ràpida absorció. D’altra banda, aquestes begudes són excel·lents fonts de minerals com calci, fòsfor i potassi, així com vitamina A i àcid pantotènic (vitamina B5). És important evitar les que estan ensucrades i preferir aquelles sense edulcorar. Són las begudes vegetals especialment indicades per a nens, adolescents, convalescents i mares lactants. |